Podstawa prawna
W związku z wejściem w życie Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii oraz ustawą z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów masz możliwość poinformowania nas o wszelkich nieprawidłowościach, które stanowią naruszenia prawa w Urzędzie Gminy Brody.
Sygnalista lub osoba zgłaszająca informacje na temat naruszeń to osobna fizyczna, która zgłasza lub ujawnia publicznie informacje na temat naruszeń uzyskane w kontekście związanym z wykonywaną przez nią pracą na rzecz Urzędu, wskazaną w art. 4 ust. 1 ustawy o ochronie sygnalistów, w tym:
Procedura zgłoszeń obowiązująca w Urzędzie
W Urzędzie Gminy została przyjęta „Wewnętrzna procedura dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Urzędzie Gminy w Brodach”.
Procedura zgłoszeń wewnętrznych stanowi realizację obowiązku Urzędu, wynikającego z art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów. Procedura określa tryb przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych dotyczących informacji o naruszeniu prawa ustanowionych w Urzędzie Gminy w Brodach, a także podejmowania działań następczych w związku z tymi zgłoszeniami.
Jak zgłosić naruszenie prawa w Urzędzie
Zgłaszający w celu przekazania zgłoszenia ma prawo skorzystać z następujących kanałów zgłoszeń:
Ścieżka rozpatrywania zgłoszenia
Po przyjęciu zgłoszenia pracownik upoważniony (przyjmujący zgłoszenie) dokonuje weryfikacji formalnej i merytorycznej i w terminie 7 dni potwierdza Zgłaszającemu przyjęcie zgłoszenia za pośrednictwem adresu do kontaktu.
Urząd nie przewiduje przyjmowania informacji o naruszeniu prawa zgłoszonych anonimowo. Zgłoszenia anonimowe pozostawia się bez rozpoznania.
Ochrona Zgłaszającego
Zgłaszający podlega ochronie określonej w powszechnie obowiązujących przepisach w tym zakresie od chwili dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego, pod warunkiem, że miał uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego i że stanowi informację o naruszeniu prawa.
Zgłaszający podlega odpowiedzialności karnej, określonej w powszechnie obowiązujących przepisach w tym zakresie jeżeli dokonuje zgłoszenia lub ujawnienia publicznego, wiedząc, że do naruszenia prawa nie doszło.
Zakaz działań odwetowych
Wobec Zgłaszającego nie mogą być podejmowane działania odwetowe, groźby działań odwetowych i próby podejmowania działań odwetowych.
Żaden Zgłaszający, osoba mu pomagająca lub powiązana z nim, która korzysta z instrumentów przewidzianych w Procedurze oraz w przepisach prawa nie może spotkać się z odwetem lub negatywną oceną swojego zachowania ze strony przełożonych oraz innych pracowników. Dotyczy to także osób, które występują we wszelkich postępowaniach w charakterze świadka lub sygnalizują pracodawcy bądź innym, przewidzianym prawem organom, dostrzeżone nieprawidłowości lub udzielają wsparcia w tym zakresie innym pracownikom.
Zakaz działań odwetowych obejmuje zarówno ochronę osób dokonujących zgłoszenia, jak i osób pomagającym im w dokonaniu zgłoszenia.
Zakaz działań odwetowych obowiązuje także, jeżeli w toku rozpoznania okaże się, że zgłoszenie było bezzasadne.