Opóźnienia w realizacji programie „Czyste Powietrze"
W związku z ogromnym zainteresowaniem Programem priorytetowym „Czyste Powietrze” (PPCP), a co za tym idzie wielotysięczną ilością napływających wniosków o dofinansowanie i wniosków o płatność (łącznie obecnie ponad 11 tysięcy) stało się fizycznie niemożliwe dochowanie terminów regulaminowych oceny wniosków i wypłat dofinansowania., z tego względu umieszczamy komunikat dla Beneficjentów PPCP, dotyczący opóźnień (taki komunikat widnieje już na naszej stronie http://www.wfos.com.pl/ )
Zainteresowanie Programem priorytetowym „Czyste powietrze” wśród mieszkańców naszego województwa jest olbrzymie. Ze względu na to, że liczba składanych do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach wniosków jest bardzo duża (obecnie w ocenie jest ok. 6 tys. wniosków o dofinansowanie i ok. 5 tys. wniosków o płatność). Każdy wniosek wymaga przeprowadzenia weryfikacji przez pracowników, duża część z tych wniosków wymaga poprawy i ponownej oceny. Nie jest więc fizycznie możliwe zachowanie terminów regulaminowych.
Informujemy, że wskazane terminy określone w PP Czyste powietrze mają charakter instrukcyjny naruszenie nie stanowi podstawy do roszczeń ze strony Beneficjenta Zarząd Funduszu podejmuje wszelkie możliwe decyzje i działania, aby rozwiązać problem opóźnień. Informujemy, że wszystkie złożone wnioski zostaną zweryfikowane, a wszystkie należne środki zostaną wypłacone w możliwie najszybszym terminie.
Fundusz przeprasza za zaistniały problem, ale powstał on niezależnie o d Funduszu. Ubolewa, że ta sytuacja wprowadziła u Państwa dyskomfort i trudności. Serdecznie prosimy Państwa o cierpliwość i wyrozumiałość. Ponadto, w związku z licznymi pytaniami Beneficjentów dot. Programu zamieszczamy pytania i odpowiedzi z zakładki Funduszu. Najczęściej zadawane pytania wraz z odpowiedziami (http://www.wfos.com.pl/ ) tj.
Pytanie 1. W jaki sposób beneficjent powinien złożyć w Funduszu Dyspozycję wypłaty zaliczki wraz z kopią faktury? (dotyczy umów dotacji z prefinansowaniem).
Odpowiedź na pytanie 1. Dyspozycję wypłaty zaliczki wraz z kopią faktury należy składać
w następujący sposób:
1. Jeśli Wniosek o dofinansowanie został złożony wyłącznie w formie elektronicznej (nie był złożonej wersji papierowej) i wniosek ten został podpisany z użyciem podpisu elektronicznego przez Wnioskodawcę (został podpisany profilem zaufanym lub certyfikatem kwalifikowanym Wnioskodawcy), to Dyspozycję wypłaty zaliczki wraz z kopią faktury należy złożyć przez skrzynkę podawczą portalu ePUAP na adres elektronicznej skrzynki podawczej WFOŚiGW w Kielcach: /WFOSIGW/SkrytkaESP z użyciem podpisu elektronicznego Wnioskodawcy. Przypominamy, że dyspozycja wypłaty zaliczki nie może być podpisana przez Pełnomocnika.
2. Jeśli Wniosek o dofinansowanie został złożony wyłącznie w formie elektronicznej (nie było złożonej wersji papierowej) i wniosek ten został podpisany z użyciem podpisu elektronicznego Pełnomocnika (został podpisany profilem zaufanym lub certyfikatem kwalifikowanym Pełnomocnika), wówczas Dyspozycję wypłaty zaliczki wraz z kopią faktury należy złożyć w formie papierowej. Można ją przesłać na adres Funduszu tradycyjną drogą pocztową lub złożyć bezpośrednio w siedzibie Funduszu, w Biurze Obsługi. Przypominamy, że Dyspozycję wypłaty zaliczki powinna być podpisana własnoręcznie przez Wnioskodawcę.
3. Jeśli Wniosek o dofinansowanie został złożony w wersji elektronicznej przez system GWD (i nie został podpisany przez Wnioskodawcę, ponieważ nie posiadał on podpisu elektronicznego) oraz w wersji papierowej (podpisanej przez Wnioskodawcę bądź Pełnomocnika), wówczas Dyspozycję wypłaty zaliczki wraz z kopią faktury należy złożyć w formie papierowej. Można ją przesłać na adres Funduszu tradycyjną drogą pocztową lub złożyć bezpośrednio w siedzibie Funduszu, w Biurze Obsługi. Przypominamy, że Dyspozycję wypłaty zaliczki powinna być podpisana własnoręcznie przez Wnioskodawcę. Jeżeli Wnioskodawca złoży Dyspozycję wypłaty zaliczki wraz z kopią faktury w inny sposób niż określone wyżej, wówczas Fundusz uzna złożenie dokumentów za nieskuteczne. Dokumenty takie nie będą przez Fundusz rozpatrywane.
Odpowiedź na pytanie 3. Jeśli Beneficjent realizuje umowę dotacji z prefinansowaniem, to powinien wykonać cały zakres rzeczowy w okresie: do 18 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie
Pytanie 4. Jeśli Beneficjent realizuje umowę dotacji z prefinansowaniem, w której następuje wypłata zaliczki na rachunek bankowy Wykonawcy, to kto odpowiada za zwrot wypłaconej zaliczki w sytuacji, kiedy zajdzie taka konieczność (np. wystąpią nieprawidłowości w wykonaniu przedsięwzięcia i Fundusz wezwie do zwrotu wypłaconej zaliczki wraz z odsetkami, albo wykonawca zerwie umowę z Beneficjentem)?
Odpowiedź na pytanie nr 4.
Za prawidłowość wykorzystania środków wypłaconych przez Fundusz w ramach umowy o dofinansowanie odpowiada beneficjent. Beneficjent jest stroną umowy o dofinasowanie zawartej z Funduszem, a nie wykonawca. W sytuacji wystąpienia nieprawidłowości, które będą skutkować koniecznością zwrotu zaliczki wypłaconej Wykonawcy, za zwrot całej kwoty wypłaconej zaliczki wraz z odsetkami odpowiada Beneficjent.
Zwracamy uwagę, że w przypadku realizacji umów dotacji z następuje na rachunek bankowy wykonawcy. Wyboru realizującego/realizujących przedsięwzięcie dokonuje Beneficjent - na własne ryzyko. Należy zatem wybierać sprawdzone firmy oferujące produkty i świadczące usługi, ponieważ zdarzają się na rynku usług nieuczciwi wykonawcy.
Możliwe też jest przekierowanie na stronę www Funduszu. http://www.wfos.com.pl/feniks/ i http://www.wfos.com.pl/kpo , takie rozwiązanie zapewni dostęp do aktualnych informacji.
Korzystaj z programu „Czyste Powietrze” uważnie!
Uwaga na nierzetelnych wykonawców!
Jeśli ktoś oferuje usługę „za darmo”, warto mieć wątpliwości co do rzetelności takiej oferty. Podpisując pełnomocnictwo, dajesz komuś prawo do dysponowania przyznaną Ci dotacją! Pamiętaj, że dotacja z programu „Czyste Powietrze” przysługuje Tobie, a nie wykonawcy. Ty
odpowiadasz za dotację, w tym zaliczki wypłacone Wykonawcy! Wybieraj sprawdzonych wykonawców. Uważaj i sprawdzaj, co podpisujesz!
Skonsultuj się w gminnym punkcie konsultacyjno-informacyjnym „Czystego Powietrza”, czy oferta, którą przedstawił Ci wykonawca jest zgodna z potrzebami Twojego budynku i wymaganiami programu.
Jeśli przedstawiciel firmy podsuwa pełnomocnictwo w ramach programu „Czyste Powietrze”, a nie daje możliwości na spokojne zapoznanie się z warunkami umowy - warto zastanowić się nad rzetelnością takiej oferty. Ponadto Wykonawca w umowach z zaliczkami nie może być pełnomocnikiem!
Wybierając źródło ciepła do swojego domu, korzystaj z listy zielonych urządzeń i materiałów (lista ZUM: lista-zum.ios.edu.pl).
Życzymy zadowolenia z ciepłych domów, niskich rachunków za ogrzewanie i czystego powietrza! Wybieraj właściwie pełnomocnika, który będzie reprezentował Ciebie Beneficjencie, a nie interesy Wykonawcy! Szczególnie uważaj na tych, którzy pukają do Twoich drzwi i oferują coś „za darmo”. Niestety, zdarzają się na rynku usług nieuczciwi wykonawcy, którzy oferują usługi i produkty niskiej jakości oraz zawyżają ceny.
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach
Al. Ks. Jerzego Popiełuszki 41, 25-155 Kielce, Świętokrzyskie.
adres e-mail: biuro@wfos.com.pl , strona internetowa: http://www.wfos.com.pl